Bakat!

Inspirerad av Erica så har jag lyckats baka lite frukostbullar idag! Efter allt knådande och rullande så tog jag ut bullarna ur ugnen. De var stenhårda! Jag blev minst sagt oroad men jag hade som tur var läst ett litet knep som funkade utmärkt!

La ner alla bullarna i plastpåse och lät de sedan svalna i påsen, under bakduken. Kondensen gjorde dem mjuka direkt!

Receptet då? Det finns här. Det finns flera alternativa blandningar men jag gjorde mina med vetegroddar, rågmjöl och rågsikt. Gott! De blev inte så stora, men räknade lite på det för att få fram ungefär hur "nyttiga" de var och de innehåller c:a 125 kcal/bulle. Ganska normalt för bröd med andra ord.




Kommentarer
Postat av: Erica

Roligt att du provade receptet! Hur många bullar gjorde du? Jag sa ju att man inte skulle göra så många för då blev de för små. ;)



Tänk också på att hembakt bröd inte innehåller en massa konserveringsmedel och annat krafs som köpebröd gör för att hålla längre än en dag. Också något att ta i beräkning när det handlar om nyttighet. :)

2008-10-07 @ 19:08:43
URL: http://www.cheeserica.com
Postat av: Helene

När du tar ut sådana bullar ur ugnen, pensla med varmt vatten så blir de mjuka när de svalnat.

Kram

2008-10-07 @ 21:24:38
URL: http://sprund.blogspot.com
Postat av: Malin S

Jag gjorde enligt recept faktiskt... Bättre att ta två de dagar man har ett behov av det. Och eftersom jag vill hålla koll på mitt intag lite så räknade jag ju ut vad de innehöll. Skulle jag göra dem större skulle jag inte kunna äta så mycket annat. ;)



Sen så lätt att man äter för mycket av bröd, i tron att det är mycket nyttigare än vad det är. =)



Men visst, gällande tillsatser är det ju nyttigt, och olivolja är ju också bra!



2008-10-07 @ 21:27:07
URL: http://draktand.blogg.se/
Postat av: Malin

Helene: Tacktack, det ska jag testa nästa gång! =)

2008-10-07 @ 21:35:20
URL: http://draktand.blogg.se/
Postat av: glamur

Jag tycker om bullar...... o framförallt havre bullar ....

2008-10-08 @ 12:23:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0