Vallfari pass

Mina ben är helt döda. Har knappt rest mig ur soffan sedan jag kom hem! Men det är det värt för det har varit en lyckad dag! Var iväg till häringe och tävlade på Vallfari pass.

Jarpur reds i tre grenar och Assa i två så det var fullt upp! Stort tack till Henrik, Pappa och Marianne som alla ställde upp som hästvakter när jag red den andre, det hade varit svårt att få det att gå ihop utan er.

Tävlingen gick i alla över förväntan! Jarpur började i stilpass. Där gick vi på säkerhet på första försöket och snittade strax över 5.0 vilket är helt godkänt. Dessutom med en tid under 10 sek, vilket är bra för att vara han! Tyvärr läggs båda försöken ihop i stilpass och försök nummer två började väldigt bra med massor av energi. Tyvärr lyckades han inte hålla i den hela vägen och det resulterade i korsgalopp och två nollor av de sista domarna.

Assa fick springa speedpass. Vilket är en ren race-gren. 100 meter i pass och snabbast vinner. Vi kom på sjätte plats med en bästa tid på 9.69 sek. Något som jag är väldigt nöjd med då det är första gången hon tävlar i den grenen och första tävlingen över huvud taget efter att hon fick föl förra sommaren!

Näst på tur stod femgång. Det skulle båda hästarna vara med i. Jarpur började och han har aldrig känts så mjuk och trevlig på ovalbanan när jag har tävlat. Nina-kursen igår gjorde verkligen nytta! Vi gick ut på 5.70 vilket innebär att vi faktiskt kvalade upp oss i A-klass. samt fick personbästa i uttagningspoäng. Visserligen precis på gränsen, men ändå! Assa var också superduktig. Värmde upp rätt länge och hon var rätt trött också. Något som var medvetet från min sida för att hon skulle vara kontrollerbar därinne. Målet är förstås att kunna kontrollera henne när hon är pigg, men det kommer! Hon gjorde alla gångarter på rätt plats även om det var några taktmissar och lite ostabilt ibland. Slutpoängen blev 5.03 vilket är hennes personbästa.

Som avslutning fick Jarpur även springa 150 meter passlöp som vi kör två och två. Första starten försvinner vi iväg i en kraftfull pass som sedan övergick i en väldigt stark korsgalopp. Andra gången så startade han i samma ögonblick som starten ropade (han reagerade innan jag hann) och vi iväg snabbt och resten av löpet ägnade jag åt att tänka: "inte för fort, inte för fort, inte för fort". Men starten måste ha kompenserat för den försiktiga passridningen för vi gick ut på personbästa där med! 16.78 sek!

Här kommer några bilder på Jarpur och Assa från passgrenarna som var på morgonen. Fotograf är Henrik!


. Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Kommentarer
Postat av: Lina

Grattis till vinsten i 150m pass. Snällt att du förklarade hur man skulle göra ;P /Lina på fuxen

2008-05-05 @ 21:32:20
URL: http://linisen84a.blogg.se
Postat av: Malin

Tack så mycket och kul att du hittade hit!

jag hjälper så gärna till... Det är alltid kul med fler som vågar sig på denna (lite underskattade) gren!

2008-05-05 @ 21:36:23
URL: http://draktand.blogg.se
Postat av: Lina

Kommer hålla din blogg under bevakning. =)

2008-05-06 @ 22:12:10
URL: http://linisen84a.blogg.se
Postat av: Sofie

Kul att det gick så bra för dig med Jarpur och Assa!
Roligt att ni blev A-klassade.
Hoppas att det går bra för dig och Assa imorgon på Pösabanan.

2008-05-09 @ 10:40:31
URL: http://svalurlover.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0