Domarutbildning

Hemma igen efter tre långa men lärorika dagar! Jag har fredag till söndag befunnit mig på ett sporthotell i Eskilstuna för att genomgå den teoretiska delen på domarutbildning för Islandshäst.

Dagarna blev långa då vi började vid 9/10 varje dag och höll på till 19-tiden både fredag och lördag. Som tur var så var det intressant och vi varvade det rent teoretiska med att göra lite gruppövningar och sådant.

Jag kan inte ens återge hälften av det vi pratade om men det var både saker som takt och tempon och dyl. Allmänna regler om tävlingar, hur man ska använda domarhandledningen, hovbeslagskontroll. Men även allmän ridlära och lite om samling, sidvärtes rörelser och andra verktyg vi använder i ridningen.

Årets grupp var mindre än den brukar vara så vi var bara 8 personer. Vilket kändes alldeles lagom. Alla kunde fråga saker och skapa diskussioner osv. Sen är det kul att lära känna några av sina förhoppningsvis blivande kollegor! Inte för att kvällarna blev sådär väldigt sena, det var alla alldeles för trötta för. Men lite småprat och trevligt umgänge blev det ändå.

På grund av förkylningen har jag proppat mig full av alvedon större delen av helgen och då har det funkat rätt bra! Sedan var ju maten supergod, så jag har försökt att få  mig så mycket nyttigehter som möjligt. Även om man nästan får lite träningsångest av att vi satt stilla HELA helgen och kombinerade det med massa god mat, fikapauser och smågodis däremellan.  Men träningen imorgon får ajg nog ställa in, vill inte riskera att dra på mig mer halsont eller så!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0