Är du fördomsfull?

Hur många bär inte på förutfattade meningar om andra människor? Jag gör det, det måste jag erkänna, om än mot min vilja. Ser jag en människa som ser ut på ett visst sätt så förutsätter jag lätt att hon/han har en viss typ av personlighet också. Det är inneboende i oss som människor. Vi generaliserar för att strukturera vår omvärld och lära oss av erfarenheter. Men fördomarna och förhastade slutsatser kan göra livet surt, både för oss själva och för dem som vi dömer.

Att vara medveten om sina fördomar är ju alltid en början. På Alla olika, Alla lika kan du kolla om du har koll på de vanligaste fördomarna. Testet syftar nog egentligen till att testa fördomar man själv har men jag anser att man kan ha koll på vilka de stereotypa föreställningar om olika människor är, utan att för den saken sänka sig till den nivån så att säga. Jag tycker att denna kampanj är ett bra intiativ och jag hoppas verkligen att den kan göra någon skillnad. Om inte annat får man sig ju en tankeställare när man ser reklamen i tunnelbanan.

Den passar dessutom rätt bra in i den kurs som jag läser nu och som handlar om specialpedagogiska utmaningar. Bland annat hur elever ska kunna inkluderas i skolan, både på lektioner och i den sociala gemenskapen, även om de kanske har andra behov än de övriga eleverna i klassen. Något som förutsätter en öppenhet för att inte alla elever i en klass är likadana!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0