Bokutmaning

Jag har nu blivit utmanad av Malin. Jag brukar inte så ofta fylla i såna här listor men är man en boknörd så är man...

1. Vilken bok läste du senast?

Skönlitterär: "Yours, Faithfully" av Sheila O'Flanagan. Hade absolut inga förväntningar eftersom det var en bok jag hittade på bibliotekets "bokbytarhylla" men den var riktigt bra. Typisk tjejbok med en liten twist eller vad man ska säga.

Kurslitteratur: "Specialpedagogik och sociala problem i gymnasieskolan" av Rolf Helldin. Skumlästes en del kan man väl säga, inte den mest fascinerande bok jag ar läst.

 2. Vilken bok skall du börja på härnäst?

Började häromdagen läsa om "alla var där" av Lauren Weisberger som även skrev Djävulen bär Prada. Har läst den förut och vet ungefär hur det slutar och den går i stort sett ut på exakt samma sak som "Djävulen..." Men det är lättsamt och avkopplande som kontrast till kursboken jag sitter framför datorn och läser nu också, som är en tung sak på engelska.

 3. Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?


Ingen aning på rak arm men efetr en snabb titt verkar det vara lite mer manligt. Kan bero på sambons militäristoriska samling. Mina kursböcker räknade jag inte ens...

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du “nu har jag en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra hälften kvar” ?


Bara om det är något jag måste läsa, annars är jag mer sån som hoppas att boken aldrig ska ta slut och blir förvånad när jag inser hur få sidor som är kvar.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc.?

Ofta läser jag om böcker jag har hemma. Har några favoriter som helt klart kan läsas flera gånger. Annars så kan jag ställa mig i pocketshop och då går jag nog dels efter omslag men också efter vad jag läst tidigare av samma författare. Ska jag köpa böcker vill jag hålla mig till säkra kort. ;)

6. När blir en bok för lång?

Sällan! Några av de få skönlitterära böcker jag tycker är för utdragen är J.R.R Tolkiens trilogi. Jag gillar annars fantasy, men den blev på tok för utdragen för min smak. Men det beror på att jag gillar när det händer saker oc inte är så förtjust i utdragna miljöbeskrivningar.

 7. Läser du lika gärna på engelska som på svenska?


Skönlitterärt så kan jag lika gärna läsa på engelska som på svenska. Kurslitteratur föredrar jag på svenska då en fackord kan vara lite knepiga.

8. Vilken bok kände du senast att du ville övertala ALLA dina vänner att läsa?

Jodi Picaults
bok "the tenth circle" / "den tionde kretsen". Skrev ett blogginlägg om den efter att jag läst ut den eftersom jag tyckte att den var så gripande.  (kolla under kategorin böcker så dyker den nog upp där!)

9. kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?

Mycket svårt att göra det faktiskt! Men å andra sidan börjar jag sällan läsa böcker jag ogillar. ;)

10. Viken genre är överrepresenterad i din bokhylla?

Fantasy/scifi och "chicklitt". Har blivit mycket av det senaste då det är det enda jag orkar läsa under terminerna. Sen ger jag mig på lite tyngre böcker under semesterperioderna.

Jag skulle vilja skicka vidare denna utmaning till Madde och till Emma!

Kommentarer
Postat av: Emma

Jaha ja, då ska jag kopiera frågorna då=)

2008-12-17 @ 13:50:09
URL: http://alfa.blogg.se/
Postat av: Alina

Fin blogg!! :)

2008-12-17 @ 13:55:41
URL: http://emmiealina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0