Landsmót över för denna gång!

Såå, idag var sista dagen på landsmót! Fantastiska hästar som visades i både fyr och femgång. Det tråkiga med den isländska varianten A-flokk respektive B-flokk är att man inte visar någon galopp eller skritt i finalerna. Skritten är väl förståelig men att galoppen inte visas är bara underligt. Sedan så är ju jag, som numera är insnöad på sportdomarregler väldigt förvånad över hur dåligt hästarna travade. De hade visserligen fantastiska rörelser men takten var nästan genomgående lite halvtaskig vilket resulterade i långa sträckor av tölt och galopp. I dessa grenar bedömer man dock det bästa man ser så det går att bortse från sådant men det förklarar varför dessa hästar får svårt att hävda sig på svenska banor med de regler vi använder där!

Annars är väl den känsla man får att det kommer att bli svårt att uppskatta hästarna på SM. Nu ska jag bara dit någon dag men speciellt tölthästarna kommer att kännas löjligt att se efter att ha sett barn här som har ridit hästar som i sverige går i vuxenklass utan problem.  Passen på SM är däremot roligt att se, i 250 meter pass var det till exempel ingen som var nere på under 23 sek. Däremot gick det underbara vita stoet Drifa frá Hafsteinsstödum 100 meter pass på 7.31 sek, nära världsrekordet med andra ord!

Gårdagskvällen fick jag vara lite nostalgisk då det efter nåt underligt syntband rullades in en lastbil på banan som byggdes om till scen. Där spelade Jónsi, en kille som annars är med i bandet I svörtum fötum och som sjunger underbart bra. Jag såg detta band för fem år sedan och killen har en lika bra scennärvaro nu. Det absolut charmigaste var när han bad alla barn under 10 år att komma upp på banan och sedan sjöng de alla tillsammans! Det blev dock inget dansade då bandet som spelade sen var rätt underligt så strax efter 1 så åkte vi hem.

Idag har vi ätit en supergod middag tillsammans med alla andra gäster som familjen har här denna vecka! Lammkotlett och potatis och sedan en isländsk specialitet; skýrtårta. Det smakade ungefär som cheesecake men var inte lika sött, och till det åt vi jordgubbar, glass o grädde.

Nu sitter jag på rummet och ska snart sova. De andra ungdomarna skulle åka hem till Reykjavík eller sova också så det var bara de vuxna kvar som nu sitter och dricker kaffe. Jag fattar inte vad det är men jag blir så otroligt trött här trots att jag har sovit nästan varje dag!

Imorgon blir det sista dagen på Island för denna gång. Jag vet inte vad vi ska göra men förhoppningsvis blir det lite ridning. Man blir ju rätt inspirerad av dessa fina hästar som man har matats med hela helgen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0