Gäsp!

Nu rann tiden iväg ordenltigt!

Hade fått hem rabattkatalog från Ellos, och dum som jag är så hittar jag påslakanset som skulle passa bra här hemma. Detta gör att jag även "måste" handla lite annat, för det är ju slöseri att inte utnyttja sin frakt och expeditionsavgift. Så nu har här klickats hem saker. Sandaler, en klänning, underkläder och en cardigan blev det! Vi får väl se om dte passar bara, annars blir det väl returer igen. Jag litar inte helt på deras storleksguide nämligen.

Dagens glädjeämne var annars ridturen på Jarpur. Det var nära att jag satt av efter 10 minuter för att jag var så nöjd. På långa tyglar och enhetsfattning så lyckas jag växla mellan tölt, vänster galopp, tölt, höger galopp, trav, vänster galopp, tölt, höger galopp, trav. Helt underbar känsla att verkligen uppleva hur han lyssnar på sätet nog för att inte slänga sig i trav i nedsaktningen från galopp utan faktiskt ta tölt när jag "rider tölt"! Assa gick också bra när jag övade stilpassläggningar men på tävlingen lär hon ju vara 10 gånger hetare så då lär det väl bara bli pass direkt.

Dagens irritationsmoment var expressens rubriksättning. Ni kanske har läst om det? Det stod: "om sex veckor blir han mamma". Det handlar alltså om en FtM transexuell person som inte steriliserade sig i samband med att hon blev en han och nu ska få barn. Det jag är upprörd över är expressens inkonsekvens. I ena sekunden har de accepterat könsbytet i och med att de skriver han, i nästa sekund skriver de mamma som i min värld innebär kvinna som är förälder, inte människa som föder barn (Vad skulle då alla adoptivföräldrar vara?). Visst han föder barn, men i mina ögon kommer han fortfarande bli en pappa.

Ni kanske undrar varför jag reagerar? Kan ha att göra med kursen i genuspsykologi som jag gick i höstas. Riktigt bra, och riktigt tänkvärd. Vi hade bland annat en föreläsning om just könsbyten. (även om transexuella i sverige steriliseras i samband med könsbytet - så just denna problematik är väl inte aktuell här, däremot problemet att samhället har svårt att acceptera bytet)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0