Första snön - då klipps hästarna

Idag när jag vaknade var himlen blå. Det varade inte länge, när jag lyckats samla ihop mig för att åka till stallet så hade det börjat regna och när jag väl stod på jobbet på kvällen, då kom snön. Med plusgrader på marken så får man visserligen de fina flingorna, men sedan blir det likväl blött. Jag vill att världen ska bli vit! Det blir ljusare ute och dessutom så slipper man all lera som finns överallt!

Sen så blev det sån tajming att precis nu när det blir kallare igen hade vi bokat in att klippa pållarna, men det får de väl tåla, de har ju fina täcken som komplement.

I stallet klippte jag Assa och Jarpur. Båda två fick varsin snygg pudelklippning. (dvs: allt utom huvud och nedre delen av benen friseras) Assa svettas hårt de dagar hon väl går och dessutom tycker jag att det är snyggast. Jarpur är en sådan gris så det är lika bra att ha honom korthårig och med täcke eftersom han ändå går så mycket som han gör. Vi funderade på halvklippning men insåg att han ändå kommer få ha täcke på sig så mycket att man lika gärna kunde ta allt.

Red Assa direkt efter friseringen, och hon kändes som en helt annan häst! Underbart hur en häst kan kännas så mycket bättre på grund av något sådant. Lydigare än vanligt men ändå pigg!

Tog även Björg på en liten sväng som inleddes med det som vi just nu har svårast för: Skritta lugnt. Hon vill gärna öka tempot och gå snabbare och snabbare, trippa runt i nåt slags töltaktigt, eller kasta sig i trav! I slutet kändes det rätt avslappnat och då fortsatte jag på ridbanan. Mest skritt även där faktiskt. Men blev även några korta töltsträckor plus några varv i trav. Hon känns mer och mer stabil för varje gång nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0