Sushi för nybörjare

Inte boken alltså, men jag och Elisabeth har aldrig testat att göra sushi innan! Igår var det dock dags. Iväg till Ica Kvantum och köpa bambumatta, sjögräs, sushiris och risvinsvinäger samt lite lax, avocado, gurka och surimisticks.

Det jobbigaste i processen är att det tar en himla tid att göra riset, så ett tips är att göra det i förväg om ni ska testa annars. Det ska sköljas, stå och vila i nytt vatten, sköljas igen, koka upp, puttra, vila, röras ihop med vinäger och socker (det blir som klister) för att sedan hinna kallna!

Pysslandet med att göra sushin är dock bara kul! Maki-rullarna görs genom att man brer ett lager ris på sjögräset, lägger på valfria ingredienser och rullar ihop. Sjögräset fastnar i sig själv och håller ihop allt! Skär rullarna i bitar och servera, gärna med japansk soja.  Mycket gott! Vi gjorde några med surimisticks och gurka och några med lax och avocado. Lite wasabi i botten på alla för lite etxra hetta dessutom.

Vi hade dessutom extra lax kvar och då gjorde enormt goda laxrullar där vi bredde wasabi på laxskivor, la på ris och avocado i mitten och rullade ihop det!



För den äkta japanska känslan intogs de med de pinnar jag fick från Joakim nu när han kom hem från Korea. Även Elisabeth gjorde ett tappert försök, innan gaffeln fick göra en insats också...




Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Jag har inget tålamod när jag är hungrig ;-) Jag fick ju upp en bit bara, resten bara gled iväg.

2009-08-16 @ 17:34:27
Postat av: Malin

Du var ju jätteduktig som försökte. Pinnar ÄR inte lätt =)

2009-08-16 @ 21:49:06
URL: http://draktand.blogg.se/
Postat av: Susan

Du kanske skall invitera lillebror så att han får smaka.

2009-08-17 @ 08:17:45
Postat av: Elisabeth

Jag ska öva när jag inte är hungrig :-)

2009-08-17 @ 08:30:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0