Det snurrar...

Nej jag är inte yr utan det var mer bildligt talat. Har fullt med begrepp som snurrar runt i hjärnan och har en knepig problematik gällande betygssättning som jag tydligen ska ta ställning till. Det är inte så allmänt känt som det borde vara men dagens gymnasieskola är ju faktiskt målstyrd. Målen är främst av kvalitativ karaktär. Detta på ett sådant sätt att det är  skillnader i elevens tänkande som ska göra grunden för betygssättning. Exemeplvis räcker det inte att kunna rabbla alla minnets delar, man måste även kunna föra ett resoneman om dessa kopplat till verkligheter och visa att man har uppnått en djupare förståelse. Hur lätt är det att bedöma? Vi har helt enkelt ett svårare jobb än förr. Då kunde lärare ställda raka faktafrågor, sätta poäng och sedan bestämma (väldigt godtyckliga) gränser för betygen. Nu sker det fortfarande ute i skolorna idag, men det är enligt dagens system egentligen fel. Men hur avgör man gränser för hur väl eleverna analyserar och helt enkelt tänker, på ett rättssäkert (och alltså rättvist) sätt?

Imorgon ska jag presentera provfrågor på ämnet kognition och dessutom ta ställning till vad som krävs för att få de olika betygen, men jag är ytterst villrådig och vet inte om jag helt enkelt ska ge det beskedet till läraren. 


Kommentarer
Postat av: Susan

Vad bra att det inte är så flummigt!

2009-02-13 @ 07:41:22
Postat av: Elisabeth

Jag trodde du var svimfärdig eller så när jag läste rubriken. Skräms inte ;-)

2009-02-13 @ 09:58:54
Postat av: Malin

Haha, inte meningen att skrämmas! Ska bli skönt att få dagen avklarad dock... ;)

2009-02-13 @ 10:13:31
URL: http://draktand.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0