"Det bara funkar"

Idag red jag lektion för Malin S igen efter lite juluppehåll! Eftersom Assa har sprungit runt lite som hon vill med mig och jag ibland har känt att jag har haft alldeles för lite kontroll så testade vi att sätta på ett nytt bett: Ett rakt Pelham. Det är alltså ett bett med två tyglar så att man kan använda den översta som en vanlig tygel, men den lägre ger dels hävstångseffekt och gör även så att en kedja inverkar. Vissa hästar funkar ju inte alls på såna bett men Assa blev som en helt annan häst och det positivt menat. Halvhalterna som inte alltid brukar funka satt hur bra som helst, och när jag kände att hon var på väg att öka och lägga sig på så rörde jag bara lillfingret en aning. Det var altså aldrig tal om ta tag i henne eller så, men imorgon ska vi testa bettets funktion som "nödbroms" och utmana ödet med en uteritt.. Vi sa att "det är så skönt när det bara funkar".

Red även Björg för första gången efter hennes ledighet. Longerandet de senaste dagarna verkade ha givit effekt för hon höll sig väldigt lugn och fin! Vi skrittade och travade lite på böjt spår och gjorde lite halter. Det märktes att hon kom ihåg vad vi övade på i höstas och det kändes bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0