Hur tänker media egentligen?

Såg en ny tidning idag som hette "aktiv träning" och tänkte att det kunde vara något intressant! Det stod bland annat om utförsåkning, löpträning, kost, livsstil och träningsschema för armhävningar. Detta är något som skulle kunna nå en målgrupp för såväl kvinnor som män, men denna tidning var så otroligt riktad till bara män så att jag blev helt frustrerad.

Varför gör man en tidning om ett neutralt ämne som träning så inriktad mot män? Tror de att kvinnor bara vill ha bantartidningar och inte träningstidningar?

Exempel på det jag pratade om:

- Bara bilder på män
- Reportage om män med olika kroppstyper och livsstil och hur det avspeglas på deras hälsa
- Olika sätt att mäta hälsa. Tex bukfettsmått - bara männens
- Kostreportaget inleddes: "Du behöver gå ner i vikt och män är inte skapta för att svälta". Är kvinnor det eller?



Och när jag ändå är inne på ämnet: Såg lite på let's dance igår och de kom in på en diskussion om huruvida Magnus Samuelsson hjälper till hemma. Detta är något som ligger djupt i hela vår kultur och språk. Men hör ni hur fel det låter? Och hur illa det är att dessa föreställningar är cementerade i vårt samhälle? Vem skulle fråga valfri kvinna i programmet om hon hjälper till i hemmet?


Kommentarer
Postat av: Helene

Ja, du Malin det är skrämmande. Men läs vilken dagstidning som helst o räkna bilderna på män o kvinnor i repotagen så får du se. Vet inte men jämställa i Sverige??? Neeej, det kommer att ta många, många generationer men det har inte de höga vedebörande hajjat än.

Ps. Jag hjälper till hemma att stöka till.... Ds.

2009-01-31 @ 19:57:44
URL: http://sprund.blogspot.com
Postat av: Emma

En tidning jag läste mkt förr när jag var i mina träningsperioder var Fitness, den rekommenderar jag.

2009-02-06 @ 23:53:29
URL: http://alfa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0