Midsommar på västkusten - en nice tradition!

Ja, för några år sedan hade jag många år i rad när jag inte firade midsommar på västkusten, men de senaste tre åren har jag varit där igen! Lika mysigt som vanligt! Åkte ju ner redan på tisdagen med pappa och onsdagen ägnades åt golvläggning i vårt lilla sovrum. Det blev riktigt fint och kommer bli ännu bättre nu när pappa även målar väggarna vita!

Midsommaraftonen var ovanligt lugn. Det var jag och far och mor, min faster och hennes karl samt två yngsta kusinerna och den ena kusinens fästman. Förra året var vi runt 20, därav känslan av lugn. Sillunch som i mitt fall blev hemmagjord specialsushi (sushiris, sushikrydda men inrullat i tunnbröd och ingen rå fisk). Efter det en tripp för att se hur det gick för övrigt folk på ön. Men de skulle äta när vi var klara så det blev att ta sig tillbaka till stugan för lite vila. Passade på att äta tårtan jag hade gjort. Den bestod av en underbart ljuvlig browniebotten, toppad med grädde och jordgubbar.

Efter det blev det ringdans och brännboll. Vi räknade till att det var ungefär 40 personer som var med och dansade. Den yngsta (undantaget en bebis) var 14 år, så vi var många barn i vuxna kroppar. ;) Brännboll spelar jag aldrig annars än på midsommar så det var kul att se att man fortfarande i alla fall kan få iväg bollen en liten bit.

Tillbaka till stugan blev det grillat och martinidrinkar. (Martini+is+lime) Tog en liten promenad bort till de andra igen men kom dit lagom till att de skulle bege sig in till Grebbestad. Något som jag inte lockades av, ville hellre åka in dagen efter, vilket sedan inte blev av. Får bli en sväng in dit nästa gång jag är nere!

Både kvällen innan midsommar och kvällen efter tillbringades dock sittandes i en sjöbod med ett glatt gäng människor och två killar med gitarrer. Mysigt!! Mycket allsång, trallande och glada miner!

Hann även med lite fiskande, promenader, inköp av nya träningskläder, stickande på min blivande islandströja samt lite läsande. Vädret var ovanligt fint, även om det var lite kallt i luften så hade vi sol stor del av tiden, och inte alltför mycket vindar heller. Förra midsommar ösregnade det ju till och från, det slapp vi i år... :)

Nu är det härligt att vara hemma igen. Arbetar förmiddag fyra dagar i rad. Det är soft och känns faktiskt inte alls jobbigt. Har ju inget plugg som väntar så när jag slutar är jag ju faktiskt ledig, och det är helt underbart nu när vädret är så fint som det ska vara! Idag blev det en sväng till Krigslida och Malin o Pelle. Fika och hälsa på fölisarna. Middag i solen på Drakboda innan jag fick stilla ridabstinensen och leka lite med Hekla.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0