Mysfrukost!

Fick ett anfall av huslighet i samband med att jag ville göra nåt extra eftersom jag lämnar Henrik lagom till midsommar så i går kväll googlade jag reda på ett recept på dinkelscones som jag gjorde i morse. De serverades tillsammans med mina "tack för att du varit domare-gåvor". Västerbottenost från Vallholt och Morotsmarmelad från Kraftur gjorde sconesen kompletta. Åt även min vanliga gröt med skivat äpple och kanel, samt ett glas proviva.

Receptet på sconesen hittade jag på en ytterst trevlig blogg: Mollys hälsoblogg, där det finns gott om inspiration och goda recept!

De var enkla men jag modifierade dem något efter vad vi hade hemma:

Malins dinkelscones:
2 dl dinkelmjöl
1,5 dl grahamsmjöl
1 tsk flingsalt
2 tsk bakpulver
2 msk vetekli
1/2 dl krossade hasselnötter
2 dl turkisk yoghurt
1,5 dl lättmjölk
1 tsk flytande honung

Rör ihop de torra ingredienserna för sig och de blöta för sig. Blanda dem sedan och klicka ut på en plåt klädd med bakplåtspapper. (Jag gjorde fem bitar). Grädda i 10-15 minuter på 225 grader!

Kommentarer
Postat av: Micko

Jag tycker smulorna var jättegoda! Dom och lite knapriga snäckskal var en utmärkt frukost!

Tar du med dig mer snäckskal till mig eller skiter ni i mig som vanligt när det händer något kul?

2009-06-16 @ 08:37:35
URL: http://www.gemigmermat.nu
Postat av: Marianne

Önskar er en riktigt trevlig midsommar!

2009-06-19 @ 07:32:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0