Höstdagjämning!

Japp, idag var dagen då vår och höst är lika långa och det känns i luften! Härligt firsk luft även om det fortfarande var rätt varmt. Satt inne och pluggade större delen av dagen. När man ska skriva uppsats innebär det att först och främst Läsa, läsa och läsa lite till. Forskningsrapporter är det som gäller, allt för att komma in i sitt område.

Stallet då? Det gick super!

Vi började med att ta hästarna och rida bort till en närbelägen äng, för att kunna rida lite böjda spår, men komma bort ifrån ridbanan. Jag tog Björg med mig. I början tyckte hon nog: "Tjohej, här finns det ju inga väggar" men sen travade hon på riktigt trevligt. Introducerade henne lite för one-rein-stop övning och det innebar en hel del snurrande innan hon kopplade vad det handlade om. Vågade mig även på två galopper längs kanten på ängen, första gången jag galopperade henne på äng, men hon var riktigt sansad, även om andra vändan blev längre än jag hade tänkt....

Blev en liten uteritt även på Assa. Jag kompletterade tränset med halsringen och skulle börja med att göra lite halter på väg från stallet. Jo, tjena, jag tror jag saknar ledarskapet som krävs eller nåt. Hon sket fullständigt i ringen och mina sitshjälper. Däremot var den effektiv när jag skulle bromsa från galopp och så! Avslutade ridpasset med några vändor i låångsam tölt på den nya grusvägen de har byggt i samband med motorvägsbygget. Första vändan låg hon mest på men andra förberedde jag tölten ordentligt, tänkte att jag var på ridbanan och joggade sedan igång och då funkade det! Det blev en mjuk och avslappnad tölt, som kanske inte var så flashig, men hon lyssnade och höll det tempo jag bad henne om och längde sin hals fint! Då blev det till att sluta snabbt!

Känner mig verkligen inspirerad av kursen i helgen och det är kul! Det enda som känns lite trist är att Björg ska ha fölis, men samtidigt är nog den vilan något som hon bara mår bra utav!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0